Monday, September 20, 2010

Lundi/mandag 20.09.2010

Courses ce matin au grand hypermarché. Nous avons Ruben et son frère demain soir et cette fois ce sera poireaux roulés au jambon. Ce n’est pas le même frère que celui qui était venu en voiture avec nous le premier mercredi. J’achète tout et en grande quantité, assez pour deux repas (poireaux, jambon, crème, fromage plus du poisson pour ce soir plus de la salade) pour 15 €. Les salaires ne doivent pas être bien élevés ici.
Ai la visite d’un petit lézard sur la terrasse.
Après déjeuner, ballade en vélo. Je vais à Fajã de Baixo. La prof de portugais m’a dit qu’il y a des serres d’ananas dans ce village. Une jeune fille me fait visiter, m’explique la culture. Elle est très sympathique on « communique » bien avec son peu d’anglais et mon peu de portugais. Ils ont aussi des poulets, des œufs et du miel. J’achète un ananas et un pot de miel.
Quand Jens rentre on va se baigner. Peu de monde. Il fait de plus en plus gris. On s’arrête acheter des posters des poissons des Azores. Et sur le chemin du retour il se met à tomber des cordes. C’est la première fois qu’il pleut vraiment. On a un parapluie pour nous deux. On arrive trempé à la maison. On se change et je mets des chaussettes pour la première fois ici. Diner à l’intérieur, dans la cuisine. Ce n’est pas très « koselig » (agréable, bien, confortable). On mange le poisson que j’ai acheté ce matin, du congre. Jens n’aime pas beaucoup, moi si. J’ai le projet de regarder les nouvelles des Azores à la télévision mais on oublie l’heure chaque jour. Dans l’entrée de la grande maison il y a une sorte de bibliothèque, je pense composée de livres oubliés par les clients précédents. Je m’y fournis. Il y avait même un livre en français, « Noël aux quatre vents », un vieux feuilleton de France-Inter!

Mandag 20. september

Handletur i morges til hypermarkedet. Jeg kjøper alt jeg trenger for å lage purre med skinke til Ruben og hans bror. De kommer til middag i morgen. Det er ikke samme bror som var med oss på bilturen den første onsadg.  Jeg kjøper purre, skinke, rømme, ost plus fisk til middag i dag plus salat, og jeg regner med at jeg har nok purre til to middager. Jeg betaler 15 € (120 kr). Lønningerne må være ganske lave her.
Får besøk av en liten firfisle på terassen.
Etter lunsj sykkeltur. Jeg sykler til Fajã de Baxo. Lærerinnen fortalte meg at de har drivhus med ananas der. Jeg fant dem og en snill ung dame viser meg rundt. Vi ”kommuniserer” godt med hennes fattige engelsk og min enda mer fattige portugisisk. De har ogaså kyllinger og honning. Jeg kjøper en ananas og et glass honning.
Når Jens kommer hjem går vi for å bade. Nesten ingen bader. Det blir mørkere og mørkere. På vei hjem kjøper vi plakater med de forskjellige fisk fra Azorerne. Og så begynner det å regne, å pøse ned. Vi har en paraply for to. Vi ble helt våte. Vi skifter og jeg tar på meg sokker, første gang siden vi er her. Det regner mye og lenge. Vi spiser inne på kjøkkenet. Det er ikke veldig koselig. Vi spiser fisken jeg har kjøpt i morges, en ”congro”. Jens liker det ikke så godt. Jeg synes at den er god, jeg.
Jeg har en prosjekt: se nyhetene fra Azorerne på fjernsyn. Men hver dag glemmer vi tiden. I gangen til det store hus finnes det et lite bibliotek, det er sikkert bøker som gjestene ikke tok med seg hjem. Jeg  bruker det. Det var til og med en fransk bok som var lest på fransk radio for mer enn 30 år siden!


Le lézard
Firfisle.


La serre des ananas
Drivhus med ananas


Un jeune ananas
En ung ananas


Il pleut
Det regner


Trottoir
Fortau


No comments:

Post a Comment