Wednesday, October 13, 2010

Mercredi/onsdag 13.10.2010

Réveil sous la pluie et les rafales de vent.
Première fois que je sors en anorak pour fiare les courses (mais en t-shirt dessous). La pluie s’arrête vers midi. Comme il ne fait pas très beau j’ai des plans de classer et marquer de « vieilles » photos de 2009. Mais je vais en fait sur Wikipedia et me plonge dans l’histoire du Portugal. C’est assez pour attraper mal à la tête. Que de guerres, d’intrigues, de conquête …
Baignade rapide.
Je dois avouer une faute: Provoação ne s’appelle pas Provoação! Et mon interprétation de challenge et tout ça ne tient pas debout! (voir dimanche). Le village s’appelle Povoação, sans r, et le nom vient de povo qui veut dire peuple. Povoação veut dire village ou colonie, dans le sens premier village établi.
A preuve, cet article du journal Açoriano Oriental qui cite Povoação. L’article cite les municipalités qui tardent à payer leurs fournisseurs. En moyenne, cela va de 134 jours (Nordeste) à 713 jours (Povoação)! Ponta Delgada n’est pas dans cette liste qui cite seulement les municipalités qui tardent plus de … 90 jours. En dessous de 90 jours, c’est considéré comme normal!

Onsdag 13. oktober

Vi våkner med regn og vind.
Det er første gang at jeg bruker min regnjakke for å gå ut og handle, men jeg har bare en t-skjorte under. Det stopper å regne ca kl 12.00.
Jeg hadde planer å sortere og markere ”gamle” bilder fra 2009 siden været  ikke var så bra, men i stedet for begynner jeg å gå på Wikipedia og se på Portugals historie. Det er nok for å få hodepine! Så mange kriger, kriser, komplotter …
Rask svømmetur.
Nå må jeg innrømme en feil : Provoação heter ikke det! Og min interpretasjon av navnet som utfordring holder ikke vann (se søndag). Landsbyen heter Povoação, uten r og kommer fra povo, som betyr folk. Povoação betyr landsby eller ”settlement”, første landsby på øyen.
Under ser dere navnet Povoação i en artikel. Denne artikklen i avisen Açoriano Oriental viser hvor lang tid kommunene bruker, i gjennomsnit, for å betale deres leverandører. Det går fra 134 dager (Nordeste) til 713 dager (Povoação)! Ponta Delgada er ikke på listen som viser bare de som bruker mer enn … 90 dager. Under 90 dager er det ok! 



Article de journal
Artikkel i avisen


Trttoir
Fortau




No comments:

Post a Comment