Tuesday, September 28, 2010

Mardi/tirsdag 28.09.2010

Cours de portugais aujourd’hui.
Margarida, la prof m’a demandé d’écrire une ”rédaction” sur notre séjour à Santa Maria. J’ai fait du mieux que j’ai pu, mais il y a pas mal de fautes.
Elle m’a apporté un article, en portugais, sur la Norvège. Elle me le fait lire, et même moi, j’entends que mon accent … ce n’est pas encore ça.
On parle aussi des Bettencourt! Eh oui, vous avez vos Bettencourt (et on en parle pas mal en ce moment!), mais une autre branche de la famille est venue s’installer très tôt aux Azores (vers 1450) et est une des grandes familles d’ici.
Pas de baignade. Jens rentre tard, il pleuviote. Mais diner dehors quand il s’arrête de pleuvoir.

Tirsdag 28. september

Portugisisk kurs i dag.
Margarida, lærerinnen, hadde spurt meg om å skrive et referat fra Santa Maria turen. Jeg gjorde mitt beste men det var mange feil.
Hun har tatt med seg en artikel om Norge på portugisisk. Jeg må lese den høyt. Selv jeg kan høre at aksenten er ikke helt portugisisk enda.
Vi snakker også om familien Bettencourt. Det er et berømt navn i Frankrike akkurat nå fordi fru Bettencourt er Frankrikes rikeste kvinne (hun eier L’Oréal) og har gitt penger til Nicolas Sarkosys parti. Men en grein av familien Bettencourt utvandret veldig tidlig (1450) til Azorerne og er en av de mektige familier her.
Ingen svømmetur i dag. Jens kommer sent og det regner litt. Men vi spiser ute når det slutter å regne.



Bettencourt


Trottoir
Fortau




No comments:

Post a Comment